En nu weer aan de slag!

De VVD-fractie kijkt met gemengde gevoelens terug op een roerige tijd in de Renkumse politiek. Een beetje gefrustreerd omdat alle heisa misschien wel onnodig is geweest, maar tevreden over de uiteindelijke uitkomst. De Renkumse VVD is zeker tevreden over de rol die de fractie heeft kunnen spelen tijdens het proces om de gelederen in de Renkumse raad weer gesloten te krijgen.

Op woensdag 20 januari is tijdens een extra vergadering van de Gemeenteraad een roerige fase afgesloten. Nadat wethouder Jasper Verstand in de zomer had aangegeven te vertrekken, trok de fractie van D66 de conclusie dat er binnen de coalitie te weinig vertrouwen was en verliet de coalitie. In een periode waarin er moeilijke besluiten genomen moesten worden over bezuinigingen en lastenverhoging voor de inwoners en ondernemers van Renkum, vond de VVD dat voor een daadkrachtig bestuur een meerderheidscoalitie nodig was. Daarbij is meermalen een beroep gedaan op het nemen van verantwoordelijkheid door andere partijen in de Renkumse gemeenteraad. In de maanden rond het vaststellen van de begroting werd vooral door fractievoorzitter Wouter Hoge veel energie gestoken in een raadsbreed akkoord. “We hebben best als VVD wat water bij de wijn moeten doen, maar je moet over je eigen schaduw heen durven stappen als je consensus over moeilijke besluiten wilt krijgen” aldus Wouter Hoge. “Maar uiteindelijk was het ‘als trekken aan een dood paard’. Het ontbrak bij anderen gewoonweg aan lef en politieke wil”. Het gevolg was dat de begroting met hangen en wurgen een meerderheid kreeg doordat uiteindelijk D66 op het laatste moment met de voorstellen akkoord ging. Als er geen meerderheid was gekomen voor de begroting, was de Gemeente Renkum direct onder provinciaal toezicht gekomen!  Door het handelen van een aantal partijen was wel een sfeer ontstaan waarbij er voor de VVD geen basis leek om met een minderheid door te gaan.

Onder voortvarende leiding van een ‘verkenner’, de heer Toon van Asseldonk, oud-burgemeester van Overbetuwe, zijn door de partijen gesprekken gevoerd om uit de politieke impasse te komen. Op 20 januari heeft hij hierover verslag uitgebracht. Zijn conclusie was dat een meerderheidscoalitie gewenst was.

Tijdens de gesprekken die door Groen Links, PvdA en VVD met de andere partijen zijn gevoerd bleek dat D66 bereid was weer terug te keren in de coalitie en op korte termijn een wethouder te kunnen leveren om het college weer compleet te maken. De 4 partijen spraken naar elkaar toe vertrouwen uit. Een terugkeer na een half jaar afwezigheid lijkt weliswaar bijzonder, maar D66 gaf aan dat het vertrek uit de coalitie vooral door miscommunicatie en misverstanden is ontstaan. “Reflectie en zelfinzicht” waren de woorden die D66 tijdens de raadsvergadering gebruikten. De VVD-fractie is blij dat er weer een meerderheidscoalitie is als basis waarop het college aan de slag kan.

Uiteraard heeft ook de VVD-fractie steeds zichzelf de spiegel voorgehouden. Het Renkumse belang heeft steeds vooropgestaan tijdens het gehele proces. Mooi was om te constateren dat vanuit alle partijen waardering werd uitgesproken voor de rol die Wouter Hoge heeft gespeeld. “Daar was het natuurlijk niet om te doen” aldus Hoge. “Maar tijdens de vergadering bedankt te worden, dat maakt wel veel goed van de energie die het allemaal heeft gekost. Het belangrijkste is dat we weer vooruit kunnen kijken. Er is een basis om verder te werken aan de verbetering van de bestuurscultuur in Renkum. De VVD zal daar ook weer hard zijn best voor doen. En nog belangrijker is dat we weer gewoon aan het werk kunnen. Dat verdient de inwoner, dat verdient de ondernemer en dat mag ieder van de VVD verwachten in deze mooie gemeente”.

Dit artikel is onderdeel van de dossiers "politieke crisis 2021"