Renkumse VVD stelt ultimatum aan andere partijen: we moeten het samen doen!

Er lijkt nog geen zicht op een oplossing uit de huidige crisis in de Renkumse politiek. De minderheidscoalitie van Groen Links, VVD en PvdA heeft een ultimatum aan de andere politieke partijen in de Renkumse gemeenteraad gesteld om nu eindelijk verantwoordelijkheid te gaan dragen. De VVD is duidelijk over het vervolg als niemand die verantwoordelijkheid durft te nemen: dan stapt de VVD uit de coalitie en mogen de andere partijen de crisis zelf gaan oplossen.

Politieke crisis

Bij de start van de huidige coalitie in 2018 werden GroenLinks, PvdA , D66 en de VVD geconfronteerd met grote uitdagingen. Het Renkumse financiële resultaat van een miljoen euro negatief moest worden omgebogen. Het doorvoeren van een drastisch bezuinigingspakket heeft daarna al drie jaar op rij voor een positief resultaat gezorgd. Alle inspanningen bleken helaas onvoldoende te zijn. Zoals vele gemeenten werd Renkum geconfronteerd met de komst van weer meer taken van het rijk zonder voldoende financiële dekking daarvoor. Tegelijkertijd stapte de wethouder van D66 op en niet veel later stapte D66 uit de coalitie. Daarmee had de coalitie niet langer een meerderheid in de raad. Het gevolg van dit alles was dat het overgebleven college met een wethouder minder aan de slag moest met een zwaar pakket aan zeer pijnlijke maatregelen en lastenverzwaringen. Dit veroorzaakte een politieke crisis die werd verscherpt door de coronacrisis, maar vooral doordat andere politieke partijen aan de zijkant bleven staan volgens de VVD.

Raadsakkoord mislukt

Wouter Hoge, fractievoorzitter VVD: “We hebben de hand uitgestoken naar alle partijen om ons te helpen in deze crisis. Daarbij zijn we op allerlei manieren andere partijen tegemoet gekomen en hebben we de hoop uitgesproken dat partijen boven zichzelf zouden uitstijgen in het belang van Renkum. Daarvoor hebben we samen met de PvdA en GroenLinks het unieke traject ingezet om te komen tot een raadsakkoord met alle partijen. Ik constateer echter dat niemand anders die verantwoordelijkheid wil nemen en dat ze het allemaal prima vinden om in de oppositie te zitten en vanaf de zijlijn commentaar te leveren, terwijl wij het schip op koers proberen te houden. Ik heb zelf het initiatief genomen te komen met een raadsbreed voorstel en heb daar heel veel tijd ingestoken. Maar daar geven een aantal partijen niet eens een reactie op. En dan is een raadsakkoord onmogelijk om te bereiken.”

Toezicht en herindeling voorlopig voorkomen

De begroting voor de komende vier jaren rond krijgen was een enorme kluif. Uiteindelijk heeft de Gemeenraad onlangs ingestemd met die begroting dankzij het mee instemmen van D66. De andere partijen, Gemeentebelangen, CDA en PRD, stemden allen tegen. Doordat de begroting is aangenomen is voorkomen dat Renkum al onder direct toezicht van de provincie terecht zou komen. Het risico hiervan zou een herindeling kunnen zijn waarbij Renkum bij bijvoorbeeld Arnhem ingedeeld zou kunnen worden. Ton de Boer, raadslid VVD: “Hoewel het ergste gevaar hiermee is geweken blijkt wel dat het werken zonder meerderheid niet te doen is in crisistijd en hoe de raad zich opstelt. Elk onderwerp wordt dan een gevecht in de raad en vergt heel veel communicatie, terwijl we al een college hebben dat de werkdruk niet aankan. Het is ook zeer frustrerend dat partijen zich blijven uitspreken tegen het vervangen van de vertrokken wethouder. Ze geloven het college en ons niet dat de werkdruk hoog zou zijn. Ook niet nu er inmiddels al een overgebleven wethouder tijdelijk is uitgevallen vanwege diezelfde werkdruk. De overgebleven twee wethouders waren al heel druk en krijgen er nu een dubbele werklading bij van voor hen nieuwe dossiers. Gemeentebelangen, CDA en PRD blijven gewoon stug volhouden in hun eigen gelijk en willen geen vervanging.”

Stuurhut in de fik

Oscar Hollink, raadslid VVD: “Wij zouden nu ook liever in de oppositie zitten, maar uiteindelijk zijn we allemaal gekozen om het beste voor Renkum te doen. Een herindeling bijvoorbeeld bij Arnhem en onder toezichtstelling is niet in Renkums belang en ook helemaal niet nodig als je gewoon aanpakt met zijn allen. De andere partijen gebruiken ons verantwoordelijkheidsgevoel nu tegen ons, is mijn idee. Ze laten ons met een halve roeispaan varen terwijl de stuurhut in de fik staat. Ik snap niet dat de oppositie het partijbelang blijkbaar zwaarder laat wegen dan het belang voor onze inwoners. Volgens mij zijn wij allemaal echt om een hele andere reden gekozen, namelijk het beste doen voor de Gemeente Renkum en haar inwoners. Roepen wat er allemaal beter kan, zonder verantwoordelijkheid te nemen, vind ik niet erg sterk.”.

Deadline

De minderheidscoalitie heeft in een brief aan de oppositiepartijen een deadline gesteld om voor 25 november zicht te hebben op een werkbare meerderheid in de gemeenteraad. Voor wat er gebeurt als de deadline niet gehaald wordt is de Renkumse VVD duidelijk. Raymond den Burger, raadslid VVD: “Zij vinden het prima dat wij als minderheidscoalitie het vuile werk doen met een zwaar gehavend college. Dat is echt onhoudbaar, wij houden dit echt niet op deze manier vol. Ondanks dat het niet onze stijl is, gooien we het bijltje er dan helaas bij neer. Laat de oppositie dan maar een minderheidscoalitie vormen als ze het allemaal zo goed weten. Wij blijven constructief en zullen alle raadsvoorstellen op inhoud beoordelen. De bal ligt dan volgens mij bij de één na grootste partij (Gemeentebelangen) om een nieuwe coalitie te vormen.”