Niet doorschuiven, maar oplossen?

Renkum is net als veel andere gemeenten in de problemen gekomen door het rijksbeleid om wel nieuwe taken, maar onvoldoende geld mee te geven aan de gemeenten. Renkum wordt daarbij disproportioneel geraakt door het grote aantal zorginstellingen en doordat Renkum weinig grond en gebouwen bezit om te kunnen verkopen. Zo is Renkum van één van de rijkste gemeenten in Nederland afgezakt naar één van de armere in korte tijd. Vorig jaar is er zeer fors bezuinigd in Renkum en dat zonder de belastingen te verhogen. Dit terwijl de meeste voorzieningen toch nog enigszins overeind zijn gebleven. Daar liep Renkum in voorop, omdat andere gemeenten pas dit jaar die stap zetten. Forse organisatorische stappen zijn ook ingezet. Daar is de VVD dan ook erg trots op.

Nieuw rijksbeleid met wederom onvoldoende compensatie en een coronacrisis maken wederom dat er financiële problemen ontstaan. Bezuinigingen zijn er helaas niet veel meer te doen zonder onherstelbare schade aan te richten. Ook de organisatieverandering naar meer wendbaar tegen lagere kosten verloopt minder soepel dan gehoopt (ook onder andere door corona-thuiswerken). De D66 wethouder stapte op en D66 stapte daarna ook nog uit de coalitie.

Als de problemen niet worden opgelost, dan komt Renkum onder toezicht van de provincie en wordt mogelijk gedwongen heringedeeld bij een andere gemeente. Volgens de VVD is het een crisissituatie en daarom is de bijzondere stap genomen (samen met GroenLinks en PvdA) om met de gehele raad te proberen om de problemen samen structureel te tackelen en alle oppositie/coalitie verschillen tijdelijk op te schorten. Wie heeft er namelijk belang bij gekissebis onderling als het huis in de brand staat? Het belang van onze inwoners overstijgt tenslotte de politiek en populisme zou je zeggen.

De VVD heeft wel zorgen bij de huidige ontwikkelingen na de laatste publieke sessie. D66 wilde een parttime wethouder en gaf aan dat de VVD/PvdA en Groenlinks dit niet wilden en is daarom uit de coalitie gestapt. Uit het laatste debat bleek dat niet te kloppen omdat VVD/PvdA en GroenLinks allemaal voorstelden een parttime wethouder op korte termijn te willen. Wat is dan wel de reden dat D66 niet meer mee wil doen? Voor de VVD is het niet duidelijk. D66 spreekt zich nog niet uit voor een raadsakkoord, dus dat wachten we af.

De oppositie vond het een mooi gebaar en ze wilden graag meedenken. Daaruit is voortgekomen dat bijna alle partijen het gelukkig eens zijn over een groot aantal zaken. Er is echter één grote splijtzwam: de vervanging van de vertrokken wethouder van D66. Laat voorop staan: de VVD heeft de voorkeur om de wethouder niet te vervangen vanwege de financiën als dat zou kunnen. Maar daar zit nu net het probleem: het kan gewoon niet. Als er geen wethouder op korte termijn bijkomt, dan bezwijkt het college onder de werklast van de vele lopende dossiers en alle vragen die door de coronacrisis op hen afkomen. De VVD vermoed dat partijen het niet kunnen verkopen naar hun achterban dat er vervanging komt en dat begrijpt de VVD ook wel. Voor de VVD achterban geldt dit namelijk ook: die kunnen hier geen enkel begrip voor opbrengen. Als er geen geld is: waarom is er dan wel geld voor een wethouder? Maar dit is nu net waarom het gaat: ben je bereid iets te doen dat jouw achterban niet ziet zitten, om ervoor te zorgen dat het het geheel ten goede komt en waarom die mensen allemaal jou het vertrouwen hebben gegeven? Als de stuurhut van het schip in de brand staat zul je daar eerst de problemen moeten oplossen om te voorkomen dat het hele schip zinkt. Wat heb je aan al die ingezette organisatorische veranderingen en ingrepen in het sociaal domein als de top van de organisatie door de hoeven zakt en de boel in crisis uit elkaar valt? Wat hebben die door de coronacrisis getroffen bedrijven, werknemers en zorgmedewerkers eraan als het college geen tijd meer heeft om hen te woord te staan?

Geen enkele partij gaat in het openbaar zeggen dat ze de problemen niet willen oplossen natuurlijk. Maar wat is het aantrekkelijk om in de oppositie te zitten en lekker te schoppen en vanaf de zijlijn je gelijk te halen terwijl de rest met grote moeite de problemen oplost. De komende tijd zullen de Renkummers zien welke partijen boven zichzelf uitstijgen om de problemen op te lossen en welke partijen de problemen voor zich uitschuiven door te wijzen op pietluttigheden die eerst moeten worden uitgezocht voordat ze willen meedenken, te vertragen door te vragen om evaluaties of te zeuren op wat er allemaal niet goed is maar zelf met onzinnige alternatieven komen die pas over jaren effect gaan hebben in het gunstigste geval. Het niet sluiten van een raadsakkoord alleen omdat er een vervangende wethouder in zou zitten is zo’n mooi excuus om de verantwoordelijkheid te ontlopen.

De VVD zegt: niet doorschuiven maar nu structureel oplossen.

De huidige coalitiepartijen GL, PvdA en VVD lopen niet weg voor het nemen van hun verantwoordelijkheid in deze moeilijke tijden en dagen de overige partijen uit ‘over hun schaduw heen te stappen’ om de huidige crisis mee op te lossen?