GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

De overgebleven coalitiefracties GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten wij de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Met het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen zien zij geen reden om afwezig te zijn in het komende gesprek met alle andere fracties. Alle fractievoorzitters in de gemeenteraad hadden op 3 september besloten om een uitnodiging van GroenLinks te accepteren om de situatie in de gemeente door te spreken. Onderwerpen in dit overleg zijn de financiƫle situatie, manier van vervanging van de vertrekkende wethouder en andere keuzes waar we voor staan. Dit overleg is een reactie op de open brief van drie andere fracties. In deze brief werd D66 gevraagd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken om Renkum toekomstbestendig te maken. Voor de overgebleven coalitiepartijen betekent dit Renkum als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.