Bouwen in Renkum

Jonge gezinnen kunnen niet meer in Renkum wonen De bevolking van Renkum krimpt volgens het CBS en heeft de grootste vergrijzing van heel Gelderland.

En dat terwijl omliggende gemeenten groeien en hen het wel lukt om jongeren passende woonruimte te bieden. Als Renkum niet snel betaalbare woningen biedt voor jonge gezinnen en starters dan loopt de gemeente het risico om in een definitieve negatieve spiraal te komen.

Weinig geschikte huizen

Volgens makelaarswebsite Funda.nl staan er in de gemeente Renkum maar acht huizen te koop met een prijs tot €300.000.  Dat is het bedrag dat een modaal verdienend, fulltime werkend stel maximaal kan lenen (zonder verbouwing). Een startend of jong gezin kan dus geen enkel huis kopen.

Weinig nieuwbouw

Volgens het CBS bouwt Renkum vier keer zo weinig als gemiddeld in Gelderland volgens het CBS. Wouter Hoge, fractievoorzitter VVD Renkum: “Partijen roepen wel dat we moeten bouwen voor doorstroom van senioren zodat gezinnen in hun huizen kunnen gaan wonen, maar het enige effect is dat ouderen uit de Randstad naar onze prachtige gemeente verhuizen en jongeren wegdrukken. Het bouwen binnen de bebouwde kom levert vaak zoveel bezwaren op, dat het gemiddeld acht jaar duurt voor er ook maar een schop de grond in gaat. Als dat gebeurt is de grond en procedure zo duur dat jonge gezinnen de woningen niet meer kunnen betalen.”

Bouwen buiten de bebouwde kom?

Jan Streefkerk, raadslid VVD Renkum: “We hebben buiten de bebouwde kom nog plekken waar gebouwd kan worden zonder schade te doen aan onze mooie natuur. Veel partijen wilden onlangs het hele buitengebied nog voor tientallen jaren bevriezen voor alle vormen van woningbouw. Daarbij werd er ‘geframed’ alsof er plannen waren voor villabouw in de natuur. Dan worden mensen bewust voor de gek gehouden met enorme schadelijke gevolgen want de toekomst van onze dorpen staat op het spel. Gelukkig is die bevriezing voorkomen, maar er is ook een noodplan nodig om snel tot betaalbare woningen te komen voor onze kinderen en kleinkinderen. Als we straks onze voorzieningen als zorg, sport en scholen nog willen kunnen betalen dan moeten we nu actie ondernemen. Als we nu de boot missen, dan hebben we straks alleen nog spookdorpen over.”