Geen villa’s in onze natuur!

Op 26 januari jl. is de Omgevingsvisie vastgesteld. Dankzij de VVD fractie is het uitgangspunt voor het bouwen in het buitengebied gewijzigd van “nee, tenzij” naar “ja, mits”.

Uiteindelijk stemden GroenLinks, D66, PvdA en het CDA voor het initiatief van de VVD. Die partijen hebben ook heel goed en constructief meegedacht om het voorstel beter te maken. Alleen Gemeentebelangen stemde tegen, hoewel in de eerdere antwoorden van Gemeentebelangen als input op de omgevingsvisie stond dat ze juist voor het (zelfs grootschalig) kunnen bouwen in het buitengebied waren.

Vorige week hebben veel Renkumers een petitie ondertekend gericht tegen (grootschalige) villabouw in onze prachtige natuur. De VVD fractie is hier uiteraard ook op tegen! Van een dergelijk verondersteld voorstel is echter niemand zich in de gemeenteraad bewust. Het lijkt hier dus een prachtig voorbeeld te zijn geweest van zogenaamde framing, zoals ook door diverse partijen, zoals D66, mooi verwoord in de raadsvergadering. Eigenlijk is het volksverlakkerij volgens de VVD.

In de natuur bouwen, mag sowieso al niet. Buiten de bebouwde kom is echter ook heel iets anders dan in de natuur bouwen. Als je het gehele buitengebied bovendien voor altijd op slot zet, dan kun je niets meer in de toekomst. Coen Geerdes, CDA, noemde een paar mooie voorbeelden in de vergadering: “Als je een nieuwe natuurverbinding wilt maken waarvoor je vijf woningen opoffert en vervolgens tien kleinere en betaalbare woningen aan de rand toevoegt, dan kun je een win-win bereiken met betere natuur en betere huisvesting. Ook bijvoorbeeld een ontwikkeling op het Wilhelminasportpark met een plus voor sport, voor natuur en voor woningbouw zou een goed idee kunnen zijn. Het bouwen van woningen levert daarnaast ook geld op dat je kunt inzetten juist voor natuurversterking, want het geld moet ook ergens vandaan komen.”

Raymond den Burger, VVD Raadslid: “Met het argument dat er ruimte is voor bouwen binnen de bebouwde kom kun je niet zoveel. Er is wel ruimte voor extra woningen binnen de bebouwde kom, maar het blijkt helaas dat je daar vaak lange bezwaarprocedures krijgt voordat er ook maar een schop in de grond gaat. Daarnaast is het zo dat die grond heel duur is door de plek, maar ook door de procedurele kosten. Je krijgt dan alleen maar dure woningen. We willen juist betaalbare woningen, zodat onze jonge gezinnen niet wegtrekken en we nog verder vergrijzen. Als Renkum in dit tempo verder vergrijst, dan kunnen we de kosten voor onze basisscholen, sportvoorzieningen en onze zorg niet meer opbrengen en zullen onze winkelcentra moeten sluiten. We zullen vervolgens worden geherindeeld bij Arnhem door onze financiële problemen. Renkum wordt dan Arnhem-West. Niet snel veel meer betaalbare woningen bouwen betekent dus dat je uiteindelijk kiest voor herindeling, dat kan niet anders.”

Voor alle nieuwe bebouwing in het landschap gelden de voorwaarden dat:

• De aard, schaal, omvang en inpassing zorgvuldig af is gestemd op de plaatselijke, landschappelijke en natuurlijke kwaliteiten;
  • De ontwikkeling gepaard gaat met compensatie in de vorm van natuurontwikkeling en/of landschapsherstel. We sluiten daarbij aan bij het provinciale beleid van de Groene ontwikkelingszone dan wel het Gelders Natuur Netwerk voor zover gelegen binnen deze zones;
  • De bebouwing zoveel mogelijk natuurinclusief en architectonisch passend in het landschap is.

Oftewel: we blijven heel zuinig op onze prachtige natuur, want dat is voor Renkum een kernwaarde! D66 en ook GroenLinks hebben dit prachtig verwoord volgens ons.

De petitie en de suggestie van de Vereniging 5 Dorpen in ’t Groen en Gemeentebelangen, dat de Raad het participatietraject van de omgevingsvisie te grabbel gooit, daar is de VVD het totaal niet mee eens. De omzichtigheid, waar in het participatietraject grote waarde aan is gehecht door vrijwel alle betrokkenen, met onze natuur- en landschapswaarden staat nog fier overeind (99,9% is blijven staan). Maar welk participatietraject dan ook maakt natuurlijk niet ongedaan dat deze raad alle belangen moeten wegen en we niet onze gemeenschap maar zo naar de knoppen laten gaan omdat we niet vooruitdenken.

We zijn blij dat we samen met de andere partijen hiervoor hebben kunnen strijden en een overwinning hebben behaald voor onze jonge gezinnen en starters die echt woningnood hebben, maar ook voor de kracht van onze gemeenschap en onze prachtige natuur op termijn.