Kan de vlag uit in Wolfheze?

De gemeenteraad heeft afgelopen woensdag unaniem ingestemd met het voorstel van het college voor het Renkumse deel van de financiering van de spooronderdoorgang in Wolfheze van ruim 3 miljoen op en totaal investering van bijna 31 miljoen euro. Wel heeft de VVD ervoor gezorgd dat het voorstel een beetje is aangescherpt en dat de gemeente duidelijk laat blijken waar onze belangen liggen. Het college gaat vragen om een garantie dat de stoptrein voor Wolfheze en Oosterbeek behouden blijft en dat bij eventuele budgetoverschrijdingen de gemeenteraad nog de mogelijkheid heeft om tijdig bij te sturen, een tekort is niet te dragen voor onze kleine gemeente!

Net als alle andere partijen is de VVD Renkum doordrongen van de noodzaak om op zo kort mogelijke termijn te komen tot een veel veiligere oplossing voor de bestaande overweg midden in het dorp. Iedereen heeft nog het tragische ongeval deze zomer op het netvlies. In de aanloop naar het nu aangenomen voorstel is door ons altijd benadrukt dat het grootste belang voor de realisering van een tunnel ligt bij het treinverkeer.

Op de spoorlijn tussen Utrecht en Arnhem wil men een steeds intensiever spoorboekje realiseren. Inmiddels is het aantal intercity-treinen al verhoogd naar 6 per uur in iedere richting. Dus gemiddeld nu al 1 per 5 minuten. Wij verwachten dat dit de komende jaren, als de techniek dat toestaat, nog verder opgevoerd zal worden. Daarnaast zal het internationaal treinverkeer verder toenemen. Niet voor niets publiceerde de Europese Commissie op 14 december haar plannen hiervoor. In 2030 moet het treinverkeer het vliegverkeer tussen 424 Europese steden tot een afstand van 700 km zoveel mogelijk overnemen. De hoofddirecteur van de NS wees daarbij direct op het belang van de verbinding Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitsland.

Weliswaar voorzien de plannen rond Wolfheze nu – door het verdwijnen van de wissels – in een verdere capaciteitsvergroting voor dit baanvak, maar wij vrezen dat er een punt komt door de verdergaande toename van treinverkeer, dat er keuzes gemaakt moeten worden tussen stoptreinen, intercity’s en het internationale treinen.  Onze verwachting is dat de stoptreindienstregeling dan als eerste in aanmerking komt om geschrapt te worden. Met het verdwijnen van stoptreinen verdwijnt dan ook het bestaansrecht van onze twee stations: Wolfheze en Oosterbeek. Daarmee wordt de gemeente Renkum dus minder toegankelijk.

Daarom hebben wij samen met D66 en Gemeentebelangen een motie ingediend, waarmee we het college opdragen om een langjarige garantie te vragen voor deze stoptreindienstregeling bij de concessieverleners (het Rijk en de provincie Gelderland). Ondanks bezwaren van de wethouder heeft gelukkig een meerderheid van de raad het nut van deze motie ingezien.

Als het over de financiering gaat heeft dezelfde wethouder een mooi onderhandelingsresultaat behaald. Alle betrokken partijen hebben onderkend dat de Renkumse draagkracht voor een project als dit beperkt is. Naast het duidelijke belang voor het Rijk en de provincie heeft onze gemeente natuurlijk ook een groot belang bij deze tunnel: veiligheid, doorstroming en minder overlast als het (lange) wachten verdwijnt. Echter als prijs voor een relatief beperkte bijdrage is Renkum samen met het Rijk ieder voor 50% wel de drager van de financiële risico’s verbonden aan het project. Weliswaar is bij de ramingen extra voorzichtigheid ingebouwd, maar risicoloos is dit project zeker niet. Daarvoor heeft het college in het voorstel een aantal mogelijkheden genoemd om deze risico’s af te dekken. Allen zijn het potentiële bezuinigingen, waarvan vele voortgekomen zijn uit het participatietraject in het dorp. Ons beeld bij het voorstel was dat met deze potentiële bezuinigingen, als die ingezet worden, de gemeente eigenlijk het risico volledig gaat nemen. Wij leveren in en het Rijk zou dan ontzien worden. Daarom hebben we dit onderdeel met hulp van Gemeentebelangen, GroenLinks en PRD aangepast. Eventuele besparingen moeten eerst aan de raad voorgelegd worden en mogen alleen ingezet worden om het Renkums deel van het risico af te dekken.

En daarmee denken wij dat inderdaad de vlag uit kan in Wolfheze, maar we moeten alert blijven voor te veel (tegen-)wind!