Vooruit!

Het is half maart in het bijzondere jaar 2021. Een mooi moment voor een paar persoonlijke overdenkingen. Wat hebben we een bijzonder jaar achter de rug, waar gaat het naar toe?

Ten eerste hoop ik op een snel einde van de corona-maatregelen, ik wil weer naar buiten, wil weer mensen ontmoeten, dingen ondernemen. Toen we een jaar geleden met de eerste “intelligente” lock-down werden geconfronteerd, met sluiting van horeca, sluiting van scholen en thuis werken, had ik niet kunnen bedenken dat we een jaar lang met deze maatregelen zouden kunnen leven, dat het zo zwaar zou uitpakken. Maar we hebben een langere adem dan we vooraf hadden vermoed. We zijn er nog niet, er is nog steeds een lange adem nodig. Ons uithoudingsvermogen wordt nog steeds op de proef gesteld.

Ik kijk vervolgens graag voorzichtig, maar zeker met enig optimisme vooruit. De komende weken zal er stapje voor stapje meer perspectief komen. Winkels zullen weer opengaan, we zullen weer op een terras kunnen zitten. Ik kan niet wachten, en ik weet dat zeker onze ondernemers niet kunnen wachten. Hun handen jeuken al heel lang. Zeker voor onze Renkumse ondernemers hoop ik dat ze snel hun zaak weer open kunnen stellen, weer geld kunnen verdienen en iets goed maken van het verlies.  Ondernemers zijn ook optimisten, maar ik heb met ze te doen. We hebben ze hard nodig.

VVD-ers kijken graag vooruit als het gaat om onze plaatselijke politiek. Toch hoort hier ook enig terugkijken bij. We hebben een hectisch half jaar achter de rug, waarin veel energie moest worden gestoken in de relatie en de samenwerking binnen de raad. Mede dankzij de VVD is de coalitie stabiel, en is ook binnen de raad weer sprake van constructieve samenwerking. En dat is belangrijk, daar hebben de inwoners van de gemeente Renkum recht op. Nog werk genoeg, maar ik denk dat we ook hier met optimisme de toekomst tegemoet kunnen gaan.

En dan nu vooruit! Wij VVD-ers kijken graag vooruit. Met de VVD-fractie zijn we al met de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 bezig. We denken na over onze boodschap aan de Renkumse kiezer. De VVD wil aan de slag, de VVD wil bouwen. Bij bouwen denk je eerst aan woningen, maar er moet ook gebouwd worden aan betaalbare zorg, aan versterking van de lokale economie, aan ruimte voor recreatie met respect voor de natuur. Er moet aan een realistische energietransitie worden gebouwd. En onder dit alles moet een gedegen financieel fundament worden gelegd. Als fractie kijken we ernaar uit om met deze thema’s naar de kiezer te gaan. Met optimisme vooruit!

Wouter Hoge
Fractievoorzitter VVD Renkum