Een veiliger Renkum: daar kun je zelf aan bijdragen!

De criminaliteit in Renkum is de laatste twee jaar gedaald met bijna 9% terwijl deze in Nederland in dezelfde periode is gestegen met 5%. Om deze daling te kunnen vasthouden, met de onlangs verminderde politiecapaciteit is wat de VVD betreft meer camerabeveiliging nodig. Omdat Renkum hiervoor geen geld beschikbaar heeft, doet de Renkumse VVD een oproep aan de inwoners om mee te helpen door hun camera te melden bij de politie.

Trots op de politie, maar ook teleurstelling

De Renkumse VVD is trots op de lokale politie, boa’s en oplettende burgers. Oscar Hollink, raadslid VVD: “Echt knap hoe we met zijn allen de criminaliteit naar beneden hebben gekregen in onze dorpen, terwijl in de rest van Nederland de criminaliteit juist is toegenomen. Onze politieagenten, boa’s, oplettende burgers en ons college verdienen dan ook echt een pluim: we hebben Renkum echt veiliger gemaakt de afgelopen jaren.” Tegelijkertijd is de VVD teleurgesteld over de beslissing van de politieregio om de politiecapaciteit in Renkum te verminderen, ten gunste van de grote steden. Wouter Hoge, fractievoorzitter VVD: “Door de vermindering zijn we meer op onszelf aangewezen. Je ziet dat het aantal bedreigingen en woninginbraken ruim is verdubbeld het afgelopen kwartaal. Ook overlast door jeugd blijft hier een toenemend probleem. Wij maken ons als VVD dan ook zorgen over deze ontwikkelingen die het vele goede werk weer teniet zouden kunnen doen.”

Melden van camera’s

De gemeente Renkum heeft aangegeven geen geld te kunnen uitgeven voor camerabeveiliging op dit moment. Frans Kappen, woordvoerder VVD veiligheid: “We zijn goed bezig met het weren van criminele activiteiten en criminele ondernemers in onze dorpen. Maar ook actieve opsporing is nodig. Als er helaas minder politie beschikbaar is, dan moet je slimmer met de bestaande capaciteit omgaan. Camera beveiliging wordt nu alleen gericht ingezet, bijvoorbeeld voor opsporing van dumping in onze natuur of bij observaties van criminelen. Wij zouden graag zien dat er meer passieve camerabeveiliging is, zodat de pakkans van en bewijslast tegen criminelen kan toenemen. Als de politieorganisatie ons minder steunt, dan pakken we als inwoners gewoon meer met elkaar op wat ons betreft. Je kunt als inwoner of ondernemer jouw camera aanmelden via https://www.politie.nl/themas/camera-in-beeld.html. Help dus de politie een handje.”

Ook meewerken aan een veilig en economisch sterk Renkum? Blijf niet aan de zijlijn staan, maar werk actief mee aan een sterk Renkum. Neem contact op via www.vvdrenkum.nl.

* = periode q3-2018 tot en met q3-2020. Cijferonderbouwing vanuit www.waarstaatjegemeente.nl.

Meer informatie via Frans Kappen: kappen@hetnet.nl +31 6 13260803