Op donderdag 14 maart was er goed nieuws voor het dorp Wolfheze: de door ProRail voorziene traverse bij het station Wolfheze – bedoeld om het perron met de sporen 2 en 3 voor iedereen bereikbaar te maken – is geschrapt. Als je van niets weet is dat een vreemd bericht. Wie is er nu ongelukkig met een plan en bijbehorende forse investering om de toegankelijkheid van een station te verbeteren? Wel nu, dat geldt voor een groot deel van Wolfheze.
Voor de niet-Wolfhezenaren een korte toelichting:
Het tweede of eilandperron met de sporen 2 en 3 van het station Wolfheze is nu bereikbaar via een voetgangerstunnel en meerdere redelijk steile trappen. Dat betekent dus een moeilijke of zelfs onneembare toegang voor mensen met fysieke beperkingen. Landelijk is besloten dat het beperkte aantal stations in het land, waar dit het geval is, goed ontsloten moeten worden. Daarvoor is ook geld vrijgemaakt. Voor Wolfheze is er ruim anderhalf miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarvoor was de gekozen oplossing met twee lifttorens (van 14 meter hoog), een brug over de sporen 1 en 2 en bijbehorende trappen realiseerbaar. Maar het betekende wel dat deze zogeheten traverse het hoogste bouwwerk in de buurt zou worden……En dan ook nog eens met het risico dat, als er een lift in storing staat, iedereen toch de trappen moet gebruiken.
Meerdere oplossingen
Wolfheze, een dorp waar men gewend is mee te denken, had zelf heel andere oplossingen voor het probleem van de bereikbaarheid. Het eilandperron zou ontsloten kunnen worden vanaf de overweg. Dat vergt wel extra overwegbomen om veilig tussen de sporen te staan. Ook heeft ProRail in de ogen van inwoners onvoldoende aangetoond dat er geen liften in of bij de bestaande voetgangerstunnel geplaatst kunnen worden. Tot slot heeft de VVD-fractie gewezen op de ogenschijnlijk eenvoudige oplossing om het eilandperron te laten wat het is en te vervangen door een zijperron aan de noordzijde van het spoor. Al deze oplossingen betekenen dat er geen aanpassingen gedaan hoeven te worden aan de sporen zelf. Kortom alle reden om nog een keer goed na te denken voordat er een groot bedrag in een ongewenste oplossing gestoken wordt. Ook als het uit Den Haag komt is het gemeenschapsgeld!
Ongelijkvloerse kruising
Daar komt bij dat – door het steeds intensievere treinverkeer (o.a. door ‘spoorboekloos’ rijden) – bij zowel ProRail als de NS de wens bestaat om alle overwegen te vervangen door ongelijkvloerse kruisingen (tunnel of viaduct). Behalve veiligheidsoverwegingen speelt natuurlijk ook mee dat de overwegbomen steeds vaker dicht zullen zijn. Nu is men al bezig met een tunnel bij station Driebergen-Zeist. De provincie Gelderland is met een onderzoek gestart naar de mogelijkheden hiervoor in Wolfheze. Wat daar ook uitkomt, de kans dat er daadwerkelijk een ongelijkvloerse kruising komt is heel groot. Maar het is tegelijkertijd complex want er is niet veel ruimte in Wolfheze voor zo’n grote constructie. Dit zal nog de nodige tijd vergen en dus ligt het voor de hand om eerst deze beruchte overweg veiliger te maken. Veiliger voor alle verkeersgebruikers, dus ook de slechtziende inwoners van Het Schild!
Toegankelijk perron
Met al deze ingrepen rond het station in Wolfheze acht de VVD het alleen maar verstandig dat er eerst gekeken wordt naar een eenvoudige en dus budgettair bescheidenere oplossing in aansluiting op de verbeterde overweg. Het zou te gek zijn als we over een paar jaar aankijken tegen een ongewenste en misschien wel overbodig geworden peperdure traverse? Volgens het bericht wordt in maart 2019 de oplossing, waarbij het perron vanaf de overweg ontsloten wordt, uitgevoerd. Wat de VVD betreft: eindelijk en hoe sneller hoe beter.